Οι γονείς συχνά ξεκινούν συζητήσεις με τα παιδιά τους, που  για κάποιο λόγο παίρνουν λάθος τροπή και καταλήγουν σε αντιπαράθεση ή τσακωμό. Γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό;

Υπάρχουν κάποιες φράσεις που εσύ λες καλοπροαίρετα στο παιδί αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουν θετική επίδραση στην ψυχολογία και την συμπεριφορά του.

Πάμε να δούμε μερικές από αυτές τις φράσεις:

 

 

 

1.«Αν δεν δουλέψεις σκληρά τώρα, θα το μετανιώνεις για το υπόλοιπο της ζωής σου».

Η ενδυνάμωση του φόβου είναι ένας από τους λιγότερο αποτελεσματικούς τρόπους για να προκαλέσει εγγενή κίνητρα στο παιδί. Κάθε φορά που θυμάται πόσο σημαντικό είναι να δουλέψει σκληρά, αγχώνεται και πολλές φορές αυτό μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά.

Ένας άλλος λόγος που αυτή η φράση δεν λειτουργεί είναι ότι το παιδί δεν σκέφτεται μακροπρόθεσμα, όπως οι ενήλικες, οπότε δεν δύναται να κατανοήσει αυτό που του λες.

 

Τι μπορείς να πεις ή να κάνεις αντ’ αυτού:

  • Ενθάρρυνε το παιδί: «Μπορείς να γίνεις καλύτερος. Κοίτα πόσο μακριά έχεις φτάσει ήδη! »
  • Βοήθησέ το να δει τα θετικά: «Ναι, μπορεί να είναι δύσκολο, αλλά αν συνεχίσεις να εξασκείσαι σε αυτό, θα αποκτήσεις αυτοπεποίθηση και θα μπορέσεις να αντιμετωπίσετε μελλοντικές προκλήσεις».
  • Δώσε του παραδείγματα: «Ξέρω ότι η πέμπτη δημοτικού είναι δύσκολη τάξη, αλλά έχω δει πόσο σκληρά προσπαθείς για να είσαι καλός στο ποδόσφαιρο – και είμαι βέβαιος ότι είσαι σε θέση να προσπαθήσεις εξίσου στο σχολείο».
  1. «Είναι δουλειά μου να σε κρατάω ασφαλή».

Καθώς το παιδί μεγαλώνει και φτάνει στο γυμνάσιο ή στο λύκειο, δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να το προστατεύεις συνεχώς. Δεν είσαι συνέχεια μαζί του και δεν μπορείς να ελέγχεις κάθε του κίνηση.

Όταν το παιδί από μικρό πιστεύει ότι είναι ευθύνη των γονέων να το κρατάνε ασφαλές και όχι δική του, είναι πιο επιρρεπή σε απερίσκεπτες συμπεριφορές , νομίζοντας ότι υπάρχει πάντα ένα δίχτυ προστασίας.

 

Τι μπορείς να πεις ή να κάνεις αντ’ αυτού:

  • Εξήγησε ήρεμα τις ανησυχίες σου: ”Δεν αισθάνομαι άνετα με αυτό, γιατί …”
  • Άφησέ το να κάνει λάθη. Αφήνοντας το παιδί να «μάθει» μέσα από ένα λάθος του και έπειτα μια συζήτηση μαζί του για το τί συνέβη, θα του δώσει μια πιο σφαιρική εικόνα.
  • Συζήτησε μαζί του τους κινδύνους: «Έχω κάποιες ανησυχίες για αυτό, αλλά φαντάζομαι ότι εσύ έχει μια διαφορετική άποψη. Θα μπορούσες να μου πεις πώς θα χειριστείς την κατάσταση αν κάτι δεν πάει καλά, προκειμένου να νιώσω και πιο ήρεμος;»

 

 

 

3.«Σε τιμωρώ γιατί η συμπεριφορά σου ήταν απαράδεκτη».

Η επιβολή της τιμωρίας μπορεί να σε βοηθήσει να αισθανθείς ότι έχεις μια αίσθηση ελέγχου, ενώ στην πραγματικότητα όχι μόνο βλάπτει τη σχέση σου με το παιδί, αλλά δρα αναποτελεσματικά.

Μπορεί προσωρινά να λειτουργήσει αλλά δεν θα διδάξει ένα πρότυπο συμπεριφοράς στο παιδί. Επίσης, όταν τιμωρείς συχνά το παιδί, τότε αυτό μπαίνει σε μια διαδικασία να λέει ψέματα και να κρύβει τα προβλήματά του γιατί φοβάται να ζητήσει την βοήθειά σου.

 

 

Τι μπορείς να πεις ή να κάνεις αντ’ αυτού:

  • Αν το παιδί δεν θέλει να ακούσει τη γνώμη σου, μην προσπαθείς να την επιβάλεις. Ο στόχος είναι να το διδάξεις, κάτι που συμβαίνει μόνο όταν θα σε ακούσει πραγματικά. Εάν επικοινωνήσεις μαζί του και δείξεις σεβασμό για το πρόβλημά του, είναι πιο πιθανό να σου ζητήσει βοήθεια στο μέλλον.
  • Συζήτησε τις συνέπειες εκ των προτέρων και βεβαιώσου ότι συμφωνείτε και οι δύο. Να είσαι συγκεκριμένος, στρατηγικός και λογικός. 
  1. “Περνάς πολύ χρόνο στο κινητό σου.”

Το πρόβλημα με αυτήν τη δήλωση είναι ότι δεν αντιλαμβάνεσαι τον τρόπο με τον οποίο το παιδί εντάσσεται στον κοινωνικό του κόσμο – έναν κόσμο που μοιάζει πολύ διαφορετικός απ΄ότι στο παρελθόν.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι στη ζωή του παιδιού και δεν μπορείς να το αναγκάσεις να απαλλαγεί από αυτά.

Τι μπορείς να πεις ή να κάνεις αντ’ αυτού:

  • Αύξησε την επιρροή σου δείχνοντας ενδιαφέρον γι’ αυτό που αρέσει στο παιδί να κάνει. Ρώτησέ το για τα παιχνίδια που παίζει, τους ανθρώπους που ακολουθεί.
  • Δώσε του έναν λόγο να μην ασχολείται με το κινητό, κάνοντας πράγματα μαζί του.
  • Προσπάθησε να περιορίσει τον χρόνο χωρίς να το επιβάλεις: «Πόσο χρόνο θέλεις για να τελειώσεις με αυτό που κάνεις; Δεν θέλω να σε διακόψω αλλά θέλω να με βοηθήσει με κάτι όταν τελειώσεις.»

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *