Σχεδόν όλοι μας έχουμε έρθει σε επαφή με κάποιο άτομο το οποίο έχει παθητική επιθετική συμπεριφορά. Τα άτομα αυτά εκφράζουν με έμμεσους τρόπους τα αρνητικά τους συναισθήματα. Δεν συμπεριφέρονται δηλαδή επιθετικά με ενεργητικό τρόπο αλλά η επίδρασή τους στους άλλους έχει επιθετικό χαρακτήρα.

Μπορεί να είναι κάποιο άτομο της οικογένειάς σου, κάποιος φίλος ή γνωστός, κάποιος συνάδελφος, ακόμα και ο σύντροφός σου, που μερικές φορές σε κάνει να αισθάνεσαι άβολα χωρίς να αντιλαμβάνεσαι ακριβώς το γιατί και αυτό συμβαίνει γιατί το κάνει έμμεσα.

Πάμε να δούμε 5 περιπτώσεις παθητικής επιθετικής συμπεριφοράς:

  1. Σιωπηλή αντιμετώπιση

Η πιο εμφανής συμπεριφορά σε αυτή την περίπτωση είναι όταν ο άλλος σε αγνοεί εντελώς, μη απαντώντας στις ερωτήσεις σου ή ακόμα και αγνοώντας εντελώς την παρουσία σου. Αυτός ο τύπος βέβαια δεν είναι ιδιαίτερα παθητικός καθώς δείχνει άμεσα την αρνητική συμπεριφορά του.

Μια πιο διακριτική συμπεριφορά είναι όταν για παράδειγμα ο συνάδελφός σου στη δουλειά προσποιείται ότι δεν σε είδε στον διάδρομο και αποφεύγει να σε χαιρετήσει ή όταν τον ρωτάς κάτι και κάνει πως δεν σε ακούει. Η συμπεριφορά αυτή όμως δεν αποτελεί επαναλαμβανόμενο μοτίβο καθώς άλλες φορές μπορεί να φέρεται φυσιολογικά. Έτσι σε κάνει να αμφιβάλλεις για το αν το κάνει σκόπιμα ή όχι.

2. Λεπτές προσβολές

Όταν κάποιος σε προσβάλλει άμεσα το καταλαβαίνεις. Όταν όμως η προσβολή είναι λεπτή και πιο έμμεση, συνοδευόμενη μερικές φορές από κάποιο κομπλιμέντο, μπορεί να δυσκολευτείς να την αναγνωρίσεις. Μπορεί για παράδειγμα ο προϊστάμενος σου να σου πει ότι η ιδέα σου ήταν εξαιρετική (κομπλιμέντο) και στη συνέχεια να προσθέσει ότι ήταν σχεδόν τόσο καλή όσο αυτή που είχε προτείνει ο Κώστας τον προηγούμενο μήνα (έμμεση προσβολή).

Εκείνη την ώρα θα αισθανθείς περήφανος, συγκρατώντας μόνο το θετικό σχόλιο, αλλά όταν αργότερα σκεφτείς τα λόγια του θα δεις ότι σε συνέκρινε με κάποιον άλλον που θεωρεί καλύτερό σου.

3. Καταθλιπτική συμπεριφορά

Σου έχει συμβεί να βρίσκεσαι κοντά σε ανθρώπους που είναι διακριτικά γκρινιάρηδες, θλιμμένοι ή κακοδιάθετοι; Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν θα γελάσει με το αστείο που θα κάνετε στο γραφείο ενώ όλοι υπόλοιποι θα γελάνε. Θα διαμαρτύρεται για τα πάντα και συνεχώς κάτι θα τον ενοχλεί, με αποτέλεσμα να κάνει και εσένα να αισθάνεσαι άβολα και στενάχωρα. Συνήθως αυτό συμβαίνει άθελά του και δεν γνωρίζει ούτε ο ίδιος γιατί φέρεται έτσι.

4. Πείσμα

Το να είσαι πεισματάρης μπορεί να είναι ένα επωφελές χαρακτηριστικό της προσωπικότητας σε ορισμένες καταστάσεις, ειδικά όταν επιμένεις για να κερδίσεις κάτι σημαντικό για σένα, όπως μια προαγωγή.

Μερικές φορές όμως το πείσμα είναι απλώς ένας τρόπος τιμωρίας κάποιου. Ένα άτομο με έμμεση επιθετική συμπεριφορά θα υπερασπιστεί την άποψή του με  καλά επιχειρήματα, τα οποία δεν θα μπορείς να απορρίψεις λόγω έλλειψης συλλογισμού.

Υπερασπίζεται μέχρι τέλους τη θέση του μόνο και μόνο επειδή γνωρίζει ότι αυτό θα σε ενοχλήσει.

5. Αποτυχία ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εργασιών

Αν ένας συνάδελφός σου σχεδόν πάντα βρίσκει τρόπο να αποφεύγει τις εργασίες που του ανατίθενται και το κάνεις σκόπιμα, τότε πάσχει από παθητική επιθετική συμπεριφορά. 

Βέβαια αν αυτό είναι αποτέλεσμα άγχους που σχετίζεται με την εργασία, με προβλήματα στο σπίτι ή με κάποιο είδος αναβλητικότητας, τότε μπορεί να μην πρόκειται για παθητική-επιθετική συμπεριφορά. 

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσεις κάποιον που είναι παθητικός-επιθετικός

 

Συνήθως δεν βοηθάει να του το επισημάνεις γιατί ήδη γνωρίζει την κακή του συμπεριφορά και ίσως την κλιμακώσει .  

Η πιο αποτελεσματική προσέγγιση είναι να αγνοήσεις τη συμπεριφορά του και να προσποιηθείς ότι δεν την παρατηρείς. Εάν δεν δείχνεις ότι σε επηρεάζει, πιθανόν να σταματήσει λόγω της έλλειψης αντίδρασής σου.

Αν βέβαια σου είναι δύσκολο να αγνοήσεις την παθητική-επιθετική συμπεριφορά γιατί σε  επηρεάζει έντονα ψυχολογικά, το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να μείνεις μακριά από το συγκεκριμένο άτομο όσο το δυνατόν περισσότερο, ή να αλληλοεπιδράς όσο λιγότερο μπορείς μαζί του.

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *